پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 09 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۸ : ۱۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷

«سید غلامرضا موسوی» تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما دیباچه اظهار داشت: پولهای ناسالمی که وارد سینما می‌شود لطمه‌های بسیاری به سینما وارد می‌سازد اما بعید می‌دانم که وجهه سینما و سینماگران در بین مردم تخریب شود چرا که هنرمندان سینمای ایران قبل از اینکه این پولها بیشتر در وجود سینما رخنه کند از وجود این مسأله در سینما اعلام انزجار کرده‌اند.

موسوی تصریح کرد: باید سینما به شکل چند سال قبل به کار خود ادامه دهد و منشأ سرمایه ساخت هر فیلم باید از منبعی مشخص و اصلاحاَ تمیز و سالم باشد. این مسأله تا امروز توسط قو‌ه‌های سه‌گانه کشور رسیدگی نشده اما ما حدود چهار سال پیش به همراه کانون کارگردانان و انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما از قوه‌های سه‌گانه کشور درخواست رسیدگی و ورود به این مسأله را داشتیم.

وی افزود: سینمای ایران به هیچ‌وجه کشش چنین اتفاق‌هایی را ندارد و مطمئن باشید کسانی که با این پولها وارد سینما می‌شوند و فیلم می‌سازند به هیچ‌وجه دغدغه‌ای هنری و سینمایی ندارند و این مسأله می‌تواند به شدت به کیفیت آثار سینمایی لطمه وارد کند و این آسیب تنها به پایین آمدن کیفیت آثار سینمایی ختم نمی‌شود.

این تهیه‌کننده در ادامه تصریح کرد: اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که برخی تهیه‌کننده‌ها فیلم‌های بسیاری را تولید کرده‌ که در اکثر آنها شکست خورده‌اند اما هنوز هم بدون توجه به این شکست‌های مالی فیلم می‌سازند. این مسأله بسیار مشکوک است و مشخص است که برخی سرمایه‌گذارها و تهیه‌کننده‌ها دغدغه بازگشت سرمایه ندارند و تنها هدفشان بدست آوردن اسم و رسمی است که از طریق آن بتوانند پولشویی کنند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «من مادر هستم» اظهار داشت: ممکن است به دلیل گرفتاری‌های بسیاری که در جامعه وجود دارد تا امروز قوه‌های سه‌گانه وارد این مسأله نشده‌اند اما رسیدگی به این موضوع نیز می‌تواند یکی از اولویت‌های امروز فرهنگ و هنر این کشور باشد. وجود پولهای کثیف در درجه اول آسیبی جدی به جمع بازیگران می‌زند و باعث می شود اکثر بازیگران که از این سیستم جدا هستند در گرفتن دستمزدی که حقشان است دچار مشکل شوند. تعداد بازیگرانی که در دایره اتفاقاتی مثل پولشویی و پولهای کثیف قرار می‌گیرند بسیار معدود است اما آسیبی که آنها به سینما وارد می‌سازند بسیار چشمگیر و قابل توجه است.

موسوی در ادامه افزود: ممکن است برخی کارگردان‌ها با توجه به دغدغه‌ای که برای ساخت فیلمشان دارند بی‌توجه به اهداف سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده فیلم خود را بسازند و از آنجا که در بدست آوردن پول کثیفی که با آن فیلم ساخته می‌شود نقشی نداشته‌اند خود را از هر گناهی مبرا بدانند اما با کمترین تحقیق و فکر می‌توانند متوجه آسیبی جدی که به سینما وارد می‌سازند بشوند. این آسیب آنقدر جدی است که می‌تواند پایه‌های سینما را مثل موریانه بخورد و سینمای ایران را به کلی فرو ریزد.

وی اظهار داشت: پول ناسالم هزینه ساخت یک فیلم سینمایی را بیشتر می‌کند و کسانی که با پول سالم قصد فیلمسازی و کار در سینما دارند قادر به ادامه فعالیتشان نخواهند بود و سینما عملاَ به محلی برای پولشویی تبدیل می‌شود که از درون پوسیده و پوچ است. می‌شود با پرسش این سوال که این پول‌ها از کجا آمده از کسانی که مبالغی نجومی برای ساخت فیلمشان هزینه می‌کنند کار را برای ریشه‌کن کردن این فساد آغاز کرد.

گفت و گو از : علی ناصری


منبع: دیباچه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳